Maatschappij 36 Artikelen

Verandering die verschil maakt

Gepubliceerd

11 Dec, 2018

KLM’s Wings of Support levert een bijdrage aan projecten die gericht zijn op onderwijs en zorg voor kinderen in onderontwikkelde gebieden. KLM-medewerkers René Dijs en Marlies van Waveren werken als projectduo nauw samen.

Wat doet Wings of Support?

Dijs: “Sinds haar oprichting in 1998 heeft Wings of Support (WoS) ruim 800 projecten over de hele wereld ondersteund. Van psychologische hulp aan getraumatiseerde kinderen tot het organiseren van sportevenementen of het leveren van computers aan scholen; alle hulp is afgestemd op de behoeften van de specifieke organisatie. Zolang het de kinderen maar helpt, want uiteindelijk doen we het allemaal voor hen. Wings of Support heeft tegenwoordig meer dan 90 vrijwilligers. De Stichting kan rekenen op de steun van meer dan 3.200 donateurs die voornamelijk bestaan uit KLM-collega's.”

Wat was je motivatie om je aan te sluiten bij Wings of Support?

Van Waveren: “Ik werk al 30 jaar voor KLM, waarvan de laatste 20 jaar als senior purser. Net als onze oprichter Marius den Dulk werd ik tijdens mijn reizen met veel armoede geconfronteerd. Ik voelde de drang om op een of andere manier een bijdrage te leveren aan een betere toekomst van de kinderen in de gebieden die ik heb bezocht. Eerst was ik donateur van Wings of Support en toen mijn eigen kinderen wat ouder waren, besloot ik projectcoördinator te worden.”

Dijs: “Ondanks mijn technische achtergrond begon ik in 1990 voor KLM’s Inflight Sales te werken. Kort daarna nam ik deel aan een project in Pakistan. Ik zamelde tweedehands spullen in voor een opvang voor gehandicapte kinderen in Karachi, die door een Nederlandse verpleegster werd gerund. Toen er een vacature voor projectcoördinator bij WoS vrijkwam, heb ik onmiddellijk gereageerd.”

Wat houdt jouw rol in?

Van Waveren: “Als projectcoördinator heb ik de laatste vier jaar al twaalf projecten bezocht en gevolgd. Elk project was op zijn eigen manier speciaal, maar ik heb vooral genoten van de schoolprojecten die we in een paar Colombiaanse sloppenwijken hebben gedaan. Het onderwijs daar was van extreem laag niveau en veel kinderen waren lid van bendes. Deze projecten met naschoolse programma’s werden op initiatief van de ouders opgestart. Op één school hebben we de kinderen muziekles gegeven, een geweldig alternatief voor rondhangen op straat. Het is zo prachtig om te zien hoe kinderen kunnen opleven door muziek te maken.”

Hoe werken jullie samen?

Dijs: “We vormen nu al een paar jaar een duo en hebben samen aan tal van projecten gewerkt. Terwijl Marlies ‘in het veld’ is, ben ik verantwoordelijk voor de administratieve kant van een project. Tijdens mijn vakanties bezoek ik de projecten zelf en soms proberen we om de bezoeken te combineren. We werken met een online Customer Relations-beheerplatform, of ‘Salesforce’, waarmee we aanvragen voor nieuwe projecten verwerken. Lokale projecten moeten hun aanvraag online invullen. Ze geven aan wat ze nodig hebben en wat ze met het gedoneerde geld willen doen. Na goedkeuring van de aanvraag houden we contact met hen. We controleren of het geld goed wordt besteed aan materialen en monitoren of de doelen zijn bereikt.”

Kun je een van je projecten omschrijven?

Dijs: “We hebben onlangs een project in het arme noordelijke deel van het Indonesische eiland Bali afgerond. Een Nederlands stel heeft hier 28 jaar geleden een school geopend waar minderbedeelde kinderen les krijgen en jonge leraren worden opgeleid. We hebben dit project financieel en met nieuwe lesmaterialen ondersteund. Het was ontzettend inspirerend om te zien hoe blij de kinderen en leerlingen van de zang- en dansklasjes van de school waren. En de ouders worden zo actief bij de school betrokken, dat is niet gebruikelijk binnen het Indonesische schoolsysteem.”

Wat maakt Wings of Support anders dan andere goede doelen?

Van Waveren: “Het feit dat wij als vrijwilligers actief bij ieder project betrokken zijn en dat we 97% van de donaties rechtstreeks aan lokale projecten kunnen besteden. Donateurs mogen de projecten ook bezoeken. Als ze kunnen zien hoe hun geld wordt besteed, wordt het voor hen ook allemaal tastbaarder. En aangezien we de projecten tijdens onze reizen bezoeken en evalueren, zijn er geen extra logistieke kosten.”

Hoe kunnen mensen een bijdrage leveren aan WoS?

Van Waveren: “Door donateur te worden. Dat kan door een eenmalige donatie, door producten aan boord van KLM te kopen of door Flying Blue Miles te doneren. Deze donaties helpen ons onze doelen te bereiken en de kinderen te steunen. En daar draait het natuurlijk om. Kinderen zijn onze toekomst. Laten we dus samen hun toekomst mooier maken.” wingsofsupport.org

20 jaar Wings of Support- hoe het begon

Tijdens zijn carrière zag KLM-gezagvoerder Marius den Dulk dat veel van zijn collega’s de handen uit de mouwen staken voor de scholen en huizen van minderbedeelde kinderen in de regio’s waar ze voor hun werk naartoe vlogen. Veel bemanningsleden waren gefrustreerd dat zij maar korte tijd op een bestemming waren en dus weinig voor deze kinderen konden doen. De inspanningen van zijn collega’s raakten Den Dulk en motiveerden hem om een artikel in het interne KLM-blad te publiceren waarin hij andere medewerkers vroeg te helpen door in actie te komen. Hij kreeg een overweldigend aantal enthousiaste reacties van zijn collega’s en binnen drie maanden werd Wings of Support op 6 november 1998 opgericht. Dit jaar viert de organisatie dus haar 20-jarig jubileum!

Meer ideeën?
Add your voice to the conversation

Gepubliceerd

11 Dec, 2018

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

3 Jul, 2018

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

6 Feb, 2018

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

22 Dec, 2017

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Boven