Milieu 68 Artikelen

Unieke samenwerking KLM en TU Delft

Gepubliceerd

9 Mei, 2017

KLM en TU Delft ondertekenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst voor een periode van vijf jaar onder de naam Design Doing at Royal Dutch Airlines. Doel van deze unieke samenwerking is om nieuwe producten te ontwikkelen en bestaande KLM-processen te optimaliseren.

De manier waarop dit gebeurt, is eveneens bijzonder: in een live operationele KLM-omgeving, dus met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen. Hiermee zet KLM fors in op de toepassing van Design Thinking.

Design Thinking

De faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft en KLM werken al langere tijd samen om onder andere de customer experience bij KLM te verbeteren. De TU Delft biedt en ontwikkelt kennis op het gebied van strategisch design. Tegelijk zorgt KLM voor een optimale testomgeving: haar dagelijkse operatie. Voor deze unieke werkwijze worden lessen uit de ontwerpwereld gebruikt, ook wel ‘Design Thinking’ genoemd, om de strategie van een organisatie uit te voeren.

Design Doing

De samenwerking tussen de TU Delft en KLM krijgt vorm in het samenwerkingsverband Design Doing dat speciaal hiervoor is opgezet. Twee aan de TU Delft verbonden promovendi gaan samen met studenten aan het werk om designbeginselen toe te passen in de dagelijkse operatie van KLM. Het doel: betere service en comfort voor passagiers van KLM en voor de onderzoekers. Voor de studenten van de TU Delft is het een mooie kans om kennis op het gebied van strategisch design te ontwikkelen en toe te passen in de praktijk van een grote luchtvaartmaatschappij. In de video wordt de samenwerking verder toegelicht.

KLM X-programma

In de samenwerking wordt gebruik gemaakt van de ‘KLM X-programma’ aanpak waarbij nieuwe producten of processen in een live situatie worden getest en geoptimaliseerd, dus met echte passagiers op een echte luchthaven en in echte vliegtuigen en niet in een laboratorium setting. Dit is een primeur voor de luchtvaartindustrie, waarin het vaak jaren duurt voordat nieuwe producten de klant bereiken. KLM X-programma omvat op dit moment X-gates en X-flights en wordt in 2017 fors uitgebreid.

Topsector Creatieve Industrie

Omdat het uniek is dat een bedrijf in de luchtvaart zo groots inzet op design wordt de samenwerking tussen KLM en TU Delft actief gesteund door de topsector Creatieve Industrie. Dit gebeurt met een PPS-toeslag Onderzoek en Innovatie vanuit CLICKNL: het topconsortium kennis en innovatie van de creatieve industrie van Nederland. De topsector Creatieve Industrie is een van de negen sectoren uit het topsectorenbeleid van het ministerie van Economische Zaken, dat erop gericht is de Nederlandse economie op een duurzame manier te stimuleren door te innoveren.

Meer ideeën?
Add your voice to the conversation

Gepubliceerd

16 Jun, 2017

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

11 Sep, 2015

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

11 Sep, 2014

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

16 Mei, 2014

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

19 Aug, 2013

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Boven