Milieu 77 Artikelen

Minder uitstoot dankzij elektrische beladers

Gepubliceerd

15 Dec, 2017

KLM vervangt alle diesel-aangedreven lower deck beladers door een elektrisch model. Het is hiermee de eerste maatschappij ter wereld die deze stap op deze schaal zet. De beladers zijn een mooi voorbeeld van hoe KLM samen met een leverancier een voertuig (Ground Service Equipment (GSE)) ontwikkelt dat volledig aansluit op de wensen en ook een duurzaam aspect heeft. KLM heeft als doelstelling om 20% CO2 te verminderen in de grond processen in 2020, in vergelijking met 2011. De nieuwe beladers dragen bij aan deze doelstelling door vermindering van uitlaatgassen op Schiphol.

Lower deck beladers vormen de laatste schakel in het aan boord brengen van vracht en bagage. Zij tillen pallets met een schaarmechaniek omhoog naar de deur van het vliegtuig en rollen de lading naar binnen. De huidige diesel-aangedreven beladers zijn ruim tien jaar in gebruik en aan vervanging toe. Conform de duurzame visie van KLM en Schiphol is nu gekozen voor de elektrische TXL-838-reGen® van fabrikant TLD.

Milieu en arbeidsomstandigheden

Belangrijk voordeel van de nieuwe beladers is dat zij lokaal geen uitlaatgassen produceren. Dit draagt bij aan een beter milieu en aan betere arbeidsomstandigheden op de luchthaven. KLM heeft 24 nieuwe beladers besteld. De eerste wordt in april 2018 in gebruik genomen.

Op maat

KLM heeft deze specifieke belader samen met TLD op maat ontwikkeld. Zo kan het voertuig opereren op extra hoogte en onder een grotere hoek. Daarmee is het geschikt voor gebruik op het bolle oppervlak van het platform op Schiphol-Centrum, dat in verband met de afvoer van regenwater naar twee kanten afloopt.

Elektrische vooruitgang

Daar waar mogelijk is, willen we het grond transportmateriaal zoveel mogelijk elektrificeren. De technologie is echter nog niet toereikend genoeg om ook de grond voertuigen die het echt zware werk moeten doen, te elektrificeren. Zo zijn de huidige accu’s van de trekkers die de wide-body vliegtuigen moeten slepen, (nog) niet krachtig genoeg. Het elektrificatie proces is wel al volop in gang gezet. Dat geldt met name voor het minder zware materiaal zoals bagagebanden en kleinere trekkers.

Meer idee├źn?
Add your voice to the conversation

Gepubliceerd

9 Mei, 2017

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

5 Jul, 2016

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

11 Sep, 2015

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

24 Maart, 2015

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

11 Sep, 2014

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Boven