Milieu 88 Artikelen

Minder plastic voor eenmalig gebruik

Gepubliceerd

26 Jun, 2019

Hoewel al ons afval wordt verwerkt in gesloten systemen, wat betekent dat vrijwel geen van onze afvalproducten daarbuiten terechtkomt, onderkennen we de toenemende bezorgdheid over kunststofafval en de vernietiging van (mariene) ecosystemen door kunststofproducten voor eenmalig gebruik (Single Use Plastics, oftewel SUP's). KLM werkt al jaren aan het verminderen van de impact op het milieu van de producten die we aan boord hebben.

Onze aanpak

1. Verwijderen
Het verwijderen van SUP's is de meest effectieve manier om afval te verminderen en de afgelopen jaren hebben we zoveel mogelijk SUP's verwijderd. Zo hebben we bijvoorbeeld veel wikkels op verpakkingen verwijderd, in 2014 hebben we de rietjes afgeschaft en we hebben geen plastic zakken meer aan boord voor de verkoop van belastingvrije artikelen. Als het niet mogelijk is om plastic te verwijderen, streven we ernaar om de meest milieuvriendelijke materialen te gebruiken, het materiaalgebruik te verminderen en het restant te recyclen.

2. Minste impact op het milieu
KLM maakt gebruik van productmaterialen met de minste impact op het milieu gedurende de gehele levenscyclus. Dit betekent dat we weloverwogen keuzes maken voor de materialen van onze producten, waarbij we kijken naar de impact op het milieu tijdens de productie, het gebruik en de verwerking of de verwijdering ervan. Bij de keuze voor onze slakom in World Business Class heeft TNO in opdracht van KLM een onderzoek uitgevoerd waarbij een ronde porseleinen slakom wordt vergeleken met een slakom voor eenmalig gebruik. Uit het onderzoek bleek dat de draaibare slakom door het extra gewicht een hogere impact op het milieu had dan de plastic slakom. Aan boord heeft ieder extra gram gewicht direct invloed op het brandstofverbruik en daarmee op de CO2-uitstoot. Daarom laten we SUP's niet volledig buiten beschouwing, maar streven we ernaar om weloverwogen materiaalkeuzes te maken.

3. Verminderen
Als kunststof de meest milieuvriendelijke keuze is, zorgen wij ervoor dat de producten opnieuw ontworpen worden, zodat er minder materiaal voor nodig is. Zo weegt het wegwerpglas nu 70% minder dan in 2011 en is het nieuwe Economy Clas-product voorzien van nieuw ontworpen plastic wegwerpbestek, ronde dienbladen en oordoppen die allemaal kleiner en lichter zijn.

4. Recycling en het gebruik van gerecycled plastic
Aan boord van Europese vluchten worden de plastic bekers gescheiden ingezameld en vervolgens gerecycled. Ook plastic water- en wijnflessen worden verzameld en gerecycled. Sinds kort gebruiken we een deel van deze kunststoffen om ze te verwerken tot filament voor 3D-printmateriaal. Dit gebeurt in onze Engineering & Maintenance business.
Vanwege de strenge EU-regelgeving ter bescherming van de gezondheid van planten en dieren mogen we geen plastic voedsel- en drankverpakkingen afkomstig van intercontinentale vluchten recyclen. Daarnaast gebruiken we gerecycled plastic voor een deel van onze artikelen, zoals de slakommen.

Ondersteunende initiatieven

Naast het proactief verminderen van de impact van onze activiteiten op het milieu, ondersteunen we de Ocean Clean-Up die geavanceerde technologieën ontwikkelt om plastic uit zeeën in de hele wereld te verwijderen. We nodigen Flying Blue-leden uit om Miles te doneren aan de Ocean Clean-up. 

Vooruitblik

We proberen voortdurend onze afval- en milieu-impact te verminderen.  Hoewel het belangrijk is om plastic afval te verminderen en SUP's waar mogelijk te verwijderen, hebben SUP's in de luchtvaart een belangrijke functie om voedselverspilling te voorkomen en voedselhygiëne te garanderen. Belangrijker nog is dat plastic gekenmerkt wordt door het feit dat het zeer licht van gewicht is. KLM is voortdurend op zoek naar gewichtsbesparende alternatieven voor alle artikelen aan boord. Zo hebben we de afgelopen jaren de cateringwagens en vrachtnetten vervangen door veel lichtere alternatieven, alle kranten en tijdschriften verwijderd en de papieren vluchtbriefings voor cabine- en cockpitpersoneel vervangen door iPads. Momenteel onderzoeken we samen met onze leveranciers naar alternatieven voor de resterende SUP-onderdelen aan boord.

Meer idee├źn?
Add your voice to the conversation

Gepubliceerd

19 Okt, 2016

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

2 Mei, 2012

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Boven