Milieu 71 Artikelen

Historisch CO2-akkoord

KLM STORY

CO2, ICAO, VN

Gepubliceerd

19 Okt, 2016

Een gedenkwaardig VN-akkoord werd bereikt tijdens de ICAO-Assembly (International Civil Aviation Organization) op 7 oktober in Montreal. Tijdens de bijeenkomst zijn afspraken gemaakt over wereldwijde vermindering van CO2-uitstoot door de luchtvaartbranche.

Meer dan zestig landen zegden tijdens de Assembly toe om mee te doen met de afspraak om vanaf 2020 vliegtuigmaatschappijen alleen nog CO2-neutraal te laten groeien. Uitgangspunt is de groei van CO2-emissies door de internationale luchtvaart vanaf 2020 te compenseren via specifiek gedefinieerde en goedgekeurde emissiereductieprojecten over de periode 2021-2035. Het is het eerste akkoord binnen één sector op wereldschaal en ook het eerste akkoord van een dergelijke omvang sinds het klimaatakkoord in Parijs. De verdere technische uitwerking van het systeem zal door de technische commissie van ICAO plaatsvinden vanaf nu tot aan de start in het jaar 2021.

Integrale aanpak

Tijdens de ICAO-bijeenkomst ging de aandacht vooral uit naar emissiehandel, ofwel het compenseren van CO2-uitstoot. KLM vindt echter de integrale beperking van CO2-uitstoot eveneens belangrijk en past dit in de praktijk toe. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van nieuwe vliegtuigen, duurzame biobrandstof, efficiënter luchtruimgebruik en optimalisatie van de vliegoperaties. Sinds 2005 werken KLM met een integraal klimaatactieplan om de CO2-uitstoot te verminderen. Onze doelstelling is om de CO2-uitstoot per passagier met 20% te verminderen in 2020.
KLM is bovendien de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die een commerciële vlucht - naar Parijs - uitvoerde, waarbij de brandstof gedeeltelijk uit biobrandstof bestond. Al snel volgden meer bestemmingen.

Wat we zelf kunnen beïnvloeden

Naast dit alles is KLM pionier in de ontwikkeling van een markt voor duurzame biobrandstoffen en is medeoprichter van biofuel-leverancier SkyNRG. In 2012 werd het KLM Corporate BioFuel Programma gestart dat bedrijven in staat stelt om een deel van hun vluchten met duurzame biobrandstof te vliegen en daarmee de verdere ontwikkeling van biobrandstof te stimuleren. In 2016 is door KLM een driejarig biofuelcontract afgesloten waardoor alle vluchten vanaf Los Angeles naar Amsterdam gedeeltelijk met duurzame biobrandstof worden uitgevoerd. Sinds 2008 kunnen passagiers de CO2-uitstoot van hun vlucht compenseren via het CO2ZERO-programma. Hiermee worden CO2-reductieprojecten gesteund die het Gold Standard keurmerk dragen, waaronder een project voor het plaatsen van energiezuinige houtskoolbranders in Ghana.

Last but not least, KLM heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in vlootvernieuwing, denk aan energiezuinige toestellen als de Dreamliner en de Embraer 175 die veel minder kerosine verbruiken. Bedrijfsbreed wordt er veel aandacht besteed aan gewichtsbesparing; hoe minder je meeneemt hoe minder kerosine er nodig is en dus wordt er minder CO2 uitgestoten. Lichtere trolleys, containers, cargonetten en dekens en efficiëntere beladingen zijn hier enkele voorbeelden van.

KLM gaat onverminderd door met haar ingezette koers voor CO2-reductie en hoopt dat ze daarmee ook andere spelers in de luchtvaartbranche, die nog niet zijn aangehaakt, weet te overtuigen.

Meer idee├źn?
Add your voice to the conversation

Gepubliceerd

3 Okt, 2017

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

3 Okt, 2017

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

7 Jul, 2017

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

16 Jun, 2017

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Gepubliceerd

26 Okt, 2016

0

Wat is jouw mening?
Aantal reacties:

Boven